Verkoopstylist inhuren: een do or don’t?

Je gaat je huis verkopen en denkt na over het wel of niet inhuren van een verkoopstylist. Je hoort om je heen verhalen van bekenden die het huis zelf hebben voorbereid voor de foto’s en bezichtigingen. Aan de andere kant ken je misschien ook wel mensen die wél een professional hebben ingehuurd. Is het voor jou een slimme zet om een verkoopstylist in te huren? Ik zeg volmondig: JA!

verkoopstyling do or dont

Oké, ik hoor je denken ‘Natuurlijk zeg jij ja, je bent immers een verkoopstylist.’ Maar ik ben er heilig van overtuigd dat iedere woning gebaat is bij de kritische, maar creatieve blik van een verkoopstylist. Verkoopstyling door de juiste verkoopstylist werkt altijd. Waarom?

1. Verkoopstyling is als marketing voor je huis

Het klinkt misschien een beetje raar, maar je kunt je woning zien als een product dat op de markt gebracht wordt. Enerzijds neem je daarvoor een makelaar in de hand, die het product in de kijker kan zetten. Maar het wordt nóg beter en makkelijker verkopen als de woning op en top gestyled is. Een woning die perfect aansluit bij de doelgroep en trends van het moment.

Het is dus ontzettend belangrijk om na te denken WIE jouw woning straks zal gaan kopen. Wie is jouw doelgroep? En hoe spreek je hen aan? Is jouw woning een starterswoning? Of misschien is het wel een ideale woning voor een gezin met 2 kinderen? Een seniorenwoning? Of een bachelorsflat? Ik ben mijn carrière begonnen als marketeer en zie dat marketing voor dit doeleind ook enorm sterk is. Net als bij de marketing van een product dat je in de winkel koopt, is het bepalen van de doelgroep, hun smaak en wensen dus cruciaal. Zeker als jij wél het maximale uit de verkoop van je woning wilt halen.

verkoopstylist maximaliseert waarde

2. Je huis wordt in de ogen van de kopers méér waard

Vergelijk het maar eens met een huismerk shampoo en bijvoorbeeld shampoo van het luxe merk l’Oreal. Beide producten doen in wezen hetzelfde: je haar weer lekker fris maken. Maar toch ben je bereid om voor de merkshampoo veel meer neer te leggen. Het gaat dus allemaal om perceptie.

Een goede verkoopstylist weet de waarde van je woning duizenden euro’s te verhogen. Dit doet deze door de juiste sfeer en het juiste gevoel neer te zetten. Potentiële kopers zijn daar namelijk ontzettend gevoelig voor. Je wilt je woning een uitstraling geven die perfect aansluit bij wat jouw doelgroep aanspreekt. Ze raken enthousiast en zijn ervan overtuigd dat je méér waarde biedt dan je concurrent die hier niet over heeft nagedacht. Want een woning kan nóg zo ruim zijn, in de perfecte wijk liggen en het juiste aantal slaapkamers hebben, als het gevoel niet klopt, kopen de mensen het huis niet. Of ze bieden ze een prijs waar jij helemaal niet blij van wordt.

Dus verkoopstyling is een investering die zich altijd dubbel en dwars terugverdient.

stijging verkoopwaarde

3. Een verkoopstylist laat mensen verliefd worden op je huis

Je denkt misschien dat het kopen van een huis een rationele zaak is (x aantal slaapkamers, ligbad, grote tuin, etc), maar in de praktijk komt de beslissing voor het grootste gedeelte vanuit het hart. De truc is om kopers verliefd te laten worden op je huis. Eventuele minder positieve kanten aan het huis nemen ze op de koop toe. Want als je eenmaal verliefd bent op een huis, probeer dan nog maar eens nee te zeggen.

Je ziet, dit punt is sterk verbonden aan voorgaand besproken voordeel. Iedere woning heeft namelijk zijn sterke en minder sterke punten. Een professionele verkoopstylist weet de positieve kanten te benadrukken, waardoor de minder sterke punten ineens minder belangrijk worden in de ogen van de kopende partij.

verkoopstyling verliefd op je huis

4. Een verkoopstylist denkt na over zichtlijnen, ruimtelijkheid en fotoposities

Mensen vallen van nature voor grote, lichte (én sfeervolle!) ruimtes. Dat is dan ook wat er op de foto’s te zien moet zijn. Vaak zal een verkoopstylist gaan schuiven met meubels, zaken weghalen of zaken ruilen van kamers. Er worden sterke kleur- en materiaalcombinaties gemaakt door het hele huis. Alles om de woning nóg ruimtelijker, lichter en sfeervoller te maken.

Daarbij wordt er ook nog gedacht vanuit de hoek waaruit de foto’s genomen zullen worden. Je kunt bijvoorbeeld wel een prachtige wandversiering hebben, maar als de fotograaf een andere hoek pakt en die kale muur erop zet heb je er vrij weinig aan. En een bank die de zichtlijn naar buiten blokkeert is ook een echte doorn in het oog. Door die te draaien creëer je een veel opener en ruimtelijker beeld.

verkoopstylist inhuren

5. Met verkoopstyling laat je de mogelijkheden van je huis zien

Elke ruimte moet een duidelijke functie hebben. Een kastenkamertje lijkt bijvoorbeeld misschien wel handig, maar het doet kopers op emotioneel vlak over het algemeen maar weinig. Ze hebben liever een mooi ingerichte werkkamer. Zet er een smal tafeltje en een stoel neer, kleed het mooi aan en je hebt een werkkamer! Een lege zolder met hoog dak draai je in een aantal stappen om in een functionele slaapkamer. En slaapkamers verkopen nog steeds enorm goed! Zo zul je er met professionele verkoopstyling dus voor zorgen dat alle ruimtes een duidelijke functie hebben voor de koper. En zo creëer je meerwaarde voor je woning!

verkoopstylist geeft iedere ruimte een functie

Zet je huis in de spotlight in deze concurrerende huizenmarkt!

Iedereen kent tegenwoordig wel de tips om een bos verse bloemen neer te zetten, te zorgen dat er geen rommel rondslingert en te zorgen dat het fris ruikt. Maar je kunt zoveel meer bereiken dan je concurrentie door een verkoopstylist in de arm te nemen. Verkoopstyling is een vak apart en even een half uurtje voordat de foto’s genomen worden een ronde te maken door je huis met de makelaar is meestal niet voldoende om het maximale te halen uit de verkoop. Verkoopstyling is wat mij betreft dus een dikke, vette ‘DO’!

Wil jij méér bezichtigingen realiseren? Je woning snel verkopen? Tegen een écht goed bod? Laat mij je dan helpen. Ik kom graag vrijblijvend bij je langs om jou en je huis te leren kennen en je meer te vertellen over wat ik als verkoopstylist voor je kan betekenen.

Yes, ik wil een vrijblijvende afspraak!

Over de auteur
Dionne Breure
Dionne Breure

Eigenaresse, creatief productontwikkelaar en tekstschrijfster voor kleurvolwonen.nl. Ik werk met veel plezier aan nieuwe producten en geef jullie graag inspiratie om meer kleur te geven aan jullie eigen woning!

Laat een reactie achter